Pogadajmy o sprzęcie #3 – Rozmiar kół mountainboardowych

Pogadajmy o sprzęcie #3 – Rozmiar kół mountainboardowych

Cześć, dzisiaj pogadamy o kołach, czyli najbardziej charakterystycznym elemencie deski mountainboardowej. Warto tutaj zauważyć, że nawet ich najmniejsze rozmiary, są jednocześnie największymi kołami spotykanymi wśród sportów deskowych 😉 

Jest to też jedyny element (oprócz tyłka i łokci 🙂 ), który łączy nas z ziemią i to one tak naprawdę decydują o tym, na ile możemy sobie pozwolić. 

Mówiąc o najważniejszych właściwościach kół, wymieniamy ich wagę i wielkość. 

Rozróżnia się rozmiary od 6 do 12 cali średnicy. Teoretycznie większa średnica to wyższa prędkość maksymalna, a mniejsza – lepsze przyspieszenie. Ale to tylko jedna z wielu zmiennych.

Natomiast waga opon jest o tyle istotna, że są to najbardziej oddalone od środka ciężkości elementy deski. Mała waga pomaga nieznacznie szybciej inicjować rotacje czy slajdy. Jednak mniejsza masa to przede wszystkim mniejsza bezwładność, co ułatwia kontrolowanie deski.  

Waga pojedynczej opony 8” to 226-290 g natomiast rozmiaru wyżej, czyli 9” –  380-592 g. Tak więc porównując najlżejszy i najcięższy model – Primo Alfa Lite 8” i Diamond Tread 9”, jest to różnica aż 1464 g na całym komplecie kół! 

Najważniejsze/najciekawsze info:

  • Najczęściej wybierany rozmiar kół to 8 cali.  Popularne „ósemki” posiadają wymiary 200×50 mm i zakładane są na felgę o średnicy 4,5 cala. 
  • Sam rozmiar „ósemek” jest poniekąd kompromisem pomiędzy wyżej opisaną wagą a możliwościami terenowymi deski. Opony 200×50 są najpopularniejszym rozmiarem przednich kół… wózków inwalidzkich. Z tego powodu, przy powstawaniu desek łatwo było o opony, a i później mogły się przydać…;) 
  • Pomijając deski takie jak MBS Comp 95x, Scrub Quassar II oraz niektóre deski pod latawiec, ósemki są montowane w praktycznie każdej desce. 
  • Ten rozmiar kół jest najbardziej uniwersalny i doskonale sprawdzi się zarówno w deskach wykorzystywanych do Freestyle’u, Boardercrossu jak i szeroko pojętej jazdy rekreacyjnej. 
  • Rozmiary 6, 6,5 i 7 cali, które w ostatnich latach są coraz popularniejsze, zostały stworzone na potrzeby desek juniorskich oraz do jazdy na skateparku. Dzięki mniejszemu rozmiarowi kół zyskujemy lepsze przyspieszenie i mniejszą wagę sprzętu, co jest istotne w przypadku desek dla najmłodszych. 
  • Koła w rozmiarach 9,10 i 12 cali są wybierane wyłącznie przez osoby, które planują jeździć w trudnym terenie. Takie opony potrzebują specjalnie przystosowanej felgi, zazwyczaj o zwiększonym kołnierzu. To wszystko sprawia, że są one dosyć ciężkie i wymagają dodatkowej wprawy w ich użytkowaniu. Dają duży komfort, zwłaszcza przy wysokich prędkościach. Dzięki swojemu rozmiarowi koła te nie mają problemu z pokonywaniem przeszkód takich jak chociażby większe kamienie, korzenie itp., które możemy znaleźć na górskich ścieżkach oraz podczas zawodów downhillowych. Oprócz tego większe koła czasem używane są także na trasach slalomu w przypadku wystąpienia trudnych warunków atmosferycznych (deszcz, błoto). 
  • Parę lat temu produkowano też słynne koła „Bazooka” od GI, znane również jako Gummies, które zamieniały mountainboard w niesamowicie specyficzny longboard.

CIŚNIENIE

Wyjściowym ciśnieniem jest około 2,4 atm, czyli w przybliżeniu 2,5 bara. Większe ciśnienie zwiększa sztywność opony, zwłaszcza na bocznych ściankach, co z kolei poprawia ich responsywność. Z tego powodu opony mniej się uginają i pracują w mniejszym zakresie, co skutkuje dużo gorszym tłumieniem nierówności, ale za to zyskuje się prędkość na twardych nawierzchniach.

Aby osiągnąć zamierzone efekty, oprócz doboru odpowiedniego rozmiaru kół, istotny jest także właściwy dobór ciśnienia powietrza w oponie. Początkującym riderom mniejsze ciśnienie pozwala „zwolnić deskę”, z kolei zaawansowanym – daje opcję kontrolowania stopnia przyczepności kół do podłoża. Mniejsze ciśnienie powoduje większe ugięcie opony, przez co znacząco zwiększają się opory toczenia. Za wartość minimalną przyjmuje się w kołach ciśnienie 1,4 atm. Z kolei dzięki wysokiemu ciśnieniu (3-4 atm) uzyskujemy wyższe prędkości, jednak kosztem mniejszej przyczepności oraz gorszego tłumienia drgań. Reasumując, ciśnienie dobierane jest zawsze w zależności od okoliczności, a oprócz tego najlepiej poznać indywidualne wartości, na których czujemy największą kontrolę nad deską. – fragment pracy pt. „Mountainboarding – charakterystyka dyscypliny

Temat wyczerpaliśmy prawdopodobnie w zaledwie kilkudziesięciu procentach. Dlatego osoby, które szukają więcej informacji, mogą sięgnąć po dostępny na Amazonie e-book „23 sessions later”, opisujący drogę testowania i wyczucia zmienności w mountainboardzie. 

Dobra metoda to jeździć, jeździć i nie płakać. Testować różne nawierzchnie, ciśnienia i miejscówki. Trzeba też pamiętać, żeby podejść do tej kwestii z głową, tak aby nie mieć na kostkach 15 kg.  Bo pomimo istotnej roli opon podczas jazdy, mountainboard bardzo często odrywa się od ziemi.

Wiecie już jaki rozmiar kół i ciśnienie w oponach będą dla Was najlepsze? Mamy nadzieję, że ten tekst pomoże Wam w ustawieniu deski dla siebie. 

Pozdrawiamy – Dawid i Wiktor! 

Dodaj komentarz